Tjenester A-ÅVis mer
Omsorgsstønad
Generelt om tjenesten
Tema
- Familie og helse- Helse
- Omsorg, trygd og sosialtjenester
Beskrivelse
Omsorgslønn er en økonomisk kompensasjon til den som har et særlig tyngende omsorgsarbeid.
Omsorgsstønad skal erstatte nødvendige omsorgsoppgaver eller annen praktisk bistand i hjemmet som en ellers ville fått innvilget tjenester til. Målet er at familien kan fortsette å ha omsorgen for sine nærmeste.
Det er kommunen som avgjør om det skal innvilges omsorgslønn og hvor høy lønnen skal være. Ordningen tar ikke sikte på å gi lønn for hver arbeidet time.
Kriterier/vilkår
• Den totale mengden omsorgsarbeid per måned.
• Om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig.
• Om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrudd i nattesøvnen.
• Om omsorgsarbeidet fører til sosial isolasjon og/eller mangel på fritid.
• Om omsorgsarbeidet skjer i eget hjem
• Om omsorg fra arbeidsgiver er til det beste for brukeren sett opp mot andre tjenestetilbud
• Gausdal kommune krever at søkere til omsorgslønn fremmer søknad om hjelpestønad før søknad om omsorgslønn behandles.
Søknaden vil bli vurdert fra mottatt dato og har ikke en tilbakevirkende kraft.
Lover og forskrifter
Kommunen plikter å sørge for denne tjenesten. Det vil si at kommunen må bevilge midler til omsorgslønn på budsjettet. På den annen side vil den enkelte omsorgsyter ikke ha noen automatisk rett på å få omsorgslønn. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6 Kommunens ansvar overfor pårørende.
Lover
ForvaltningslovenHelse- og omsorgstjenesteloven
Retningslinjer
Omsorgslønn (rundskriv)___
Skjema
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om omsorgslønn. Både omsorgsyter og den hjelpetrengende selv kan søke om omsorgslønn.
Skjema
Søknadskjema hjelpestønad
Søknaden sendes til
Tildelingskontoret, Vestringsvegen 8, 2651 Østre Gausdal
Saksbehandling
Saksbehandling
Tildelingskontoret behandler søknader fortløpende. Kommunen skal innhente de opplysninger som er nødvendige for å avgjøre saken, og om nødvendig ta et hjemmebesøk. Etter at saken er utredet og informasjonen innhentet fattes vedtaket.
Kommunen behandler saken fortløpende. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal det gis skriftlig beskjed om grunnen til dette. Det skal samtidig opplyses om når det antas at vedtaket blir fattet.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan behandles innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Både omsorgsyter og den hjelpetrengende kan klage på avgjørelsen. Det må klages innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktinformasjon
Kontaktavdeling
Avdeling: | Tildelingskontoret |
Telefon: | 61 22 44 00/414 69 233 |
Epost: | tildelingskontoret@gausdal.kommune.no |
Postadresse: | 2651 Østre Gausdal |
Besøksadresse: | Vestringsvegen 8 |
Andre opplysninger
Oppdatert: | 2023-08-18 11:22 |
Gyldig til | 2023-03-21 |