Samarbeid mellom barnehagene og fysioterapeut

Historikk

Arbeidet med motorikk, sanser og fysisk atkivitet startet som prosjekt i en barnehage i 2010 og fra 2018 er dette et tilbud til alle barn i barnehagene i Gausdal.  

 

Arbeid med motorisk aktivitet, fysisk aktivitet og stillesitting i barnehagene i Gausdal

Gausdalsmodellen er i tråd med Rammeplan for barnehagen og folkehelsesatsingen. Arbeidet med motorisk aktivitet, fysisk aktivitet og stillesitting er godt innarbeidet i barnehagene i Gausdal. Aktivitet er i stor grad integrert i barnehagehverdagen, men er også lagt inn som en planlagt aktivitet i løpet av en uke. Arbeidet kvalitetssikres på årlige nettverksmøter for kontaktpersoner i barnehagene og fysioterapeut, møter mellom fysioterapeut og ped.ledere og tilstedeværelse av fysioterapeut to ganger årlig. 

 

 

 

Temabrev til hjemmet

Foresatte får tilsendt digitale temabrev fra fysioterapeut, helsesykepleier og barnehagene i Gausdal. Her deler vi kunnskap om bl.a. fysisk aktivitet, motorikk, selvfølelse og kosthold. 

 

 

 

Masterstudier om Gausdalsmodellen

To masterstudier har sett på Gausdalsmodellens betydning for barns utvikling etter skolestart.

 

Den ene studien (master i folkehelsevitenskap - med vekt på endringer av livsstilsvaner) konkluderer med at Gausdalsmodellen er i tråd med folkehelseanbefalinger om tidlig intervensjon, tilbud til alle og utjevning av sosial ulikhet i helse. Den viser at motorisk aktivitet for alle barn i barnhagen bidrar til å forberede barn til skolestart og til en generell sosialiseringsprosess. Exploring the development of school readiness i kindergarten in Norway: A case study of the implemention of the Gausdal Model, Kari Larsson Finstad (2015).

Den andre studien (master i sosialfaglig arbeid med barn og unge - med vekt på forebyggende arbeid) viser at barna som har deltatt i Gausdalsmodellen med motorisk og fysisk aktivitet i barnehagene, har høy grad av motorisk kompetanse ved skolestart. En stor andel av barna i Gausdal viser motoriske ferdigheter over det som er forventet for alder og svært få viser ferdigheter under det som er forventet for alder. Studien konkluderer med at hele gruppen er løftet og de som trenger det mest har størst utbytte av Gausdalsmodellen. "Øving gjør mester": Gausdalsmodellens betydning for motorisk kompetanse og læring på 1. trinn, Inger Stalheim Thorsen (2016).