Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Kommunal garanti for lån

Generelt om tjenesten

Tema

- Omsorg, trygd og sosialtjenester

Beskrivelse

Nav kan garantere for lån som en form for økonomisk stønad. Garanti for lån kan være aktuelt hvis du har behov for å ta opp et større lånebeløp. Du kan henvises til en låneinstitusjon med Nav-kontoret som garantist (kausjonist).

Målgruppe

  • De som midlertidig er ute av stand til å sørge for eget livsopphold
  • De som trenger å låne penger til utgifter som ikke regnes som livsopphold
  • De som trenger å låne penger selv om alle andre muligheter til å forsørge seg selv ikke er utnyttet

Kriterier/vilkår

Grunnvilkåret for å få en lånegaranti er det samme som for økonomisk stønad for øvrig. Garanti kan gis til den som ikke kan sørge for sitt livsopphold selv eller som trenger det for å overvinne eller tilpasse seg en vanskelig livssituasjon. I tillegg skal det være sannsynlig at søker vil være i stand til å betale tilbake lånet.

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

aaa

Lover og forskrifter

Kommunen velger selv om stønaden skal gis i form av en lånegaranti. Se §§ 18, 19 og 21 i sosialtjenesteloven.

Lover

Forvaltningsloven
Sosialtjenesteloven

___

Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Ta kontakt med Nav for å få hjelp til å søke om kommunal garanti for lån.

Saksbehandling

Saksbehandling

Det vil bli fattet et vedtak. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt tjenesten eller ikke og hva tjenesten eventuelt omfatter.

Saksbehandlingstid

Kommunen har plikt til å behandle saken så snart som mulig. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette, med opplysninger om når det antas at vedtaket vil bli fattet.

Klagemulighet

Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Klageinstans er Statsforvalteren. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til endre det. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken gå videre til Statsforvalteren.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:NAV Lillehammer-Gausdal
Telefon:55 55 33 33
Postadresse:Elvegata 19, 2609 Lillehammer
Besøksadresse:Elvegata 19 2609 Lillehammer

Andre opplysninger

 

 

 

Oppdatert:2020-08-26 15:07
Gyldig fra2011-01-31