Vi anbefaler deg å benytte AvtaleGiro eller eFaktura

Du kan selv opprette AvtaleGiro eller eFakturaavtale i nettbanken din. Hovedforskjellen mellom disse to tjenestene er at beløpet trekkes automatisk fra konto med AvtaleGiro, mens du må godkjenne eFakturaen før den blir trukket. Ellers er fordelene de samme: fakturaen kommer kjapt frem, og den er ferdig utfylt slik at du slipper å taste inn kontonummer, KID og beløp.

Hvis du benytter AvtaleGiro, mottar du en belastningsoppgave dersom du har bedt om varsling. Belastningsoppgaven er ikke en faktura, men en bekreftelse på at regningen er lagt til forfall på din bankkonto. Regningen blir betalt på forfallsdatoen dersom du har dekning på kontoen.

Ved å ha både Avtalegiro og eFakturaavtale får du også opp fakturaen i nettbanken.

Hvordan opprette AvtaleGiro eller eFaktura?

Du kan inngå avtale om AvtaleGiro og/eller eFaktura når du betaler fakturaen i nettbanken. Ved avtalegiro registrerer du kidnummeret som du finner på fakturaen.

Du kan også registrere eFaktura ved å finne Gausdal kommune i listen under eFaktura-innstillingene i nettbanken. Her kan du registrere referansenummeret, som er det samme som kundenummeret ditt, som du finner på fakturaen. Husk at beløpsgrensen må være høy nok til at den dekker regningen, dette kan du eventuelt enkelt endre i nettbanken din.

eFaktura Ja takk til alle

eFaktura Ja takk til alle er automatisk avtaleinngåelse som tilbys av alle banker. Aktiverer du Ja takk til alle opprettes automatisk eFakturaavtalene for deg. Du vil da få inn eFaktura direkte i nettbanken ved neste utsendelse av fakturaen. 

Vær oppmerksom på at dersom du betaler en faktura for noen andre og har aktivert funksjonen Ja takk til alle, så vil det automatisk opprettes en avtale på dette og du vil også få de fremtidige fakturaer som gjelder den andre i din nettbank.

Dersom du ønsker å avslutte tjenesten Ja takk til alle, så gjør du dette i nettbanken din.

Får du faktura i Vipps?

Hvis du får regninger fra kommunen i Vipps-appen, er det fordi du på et tidspunkt har takket ja til dette i Vipps. Hvis du ikke ønsker å få regningene her, må du endre det under profilen din i appen. Trykk på Betalingsvalg og slå av valget Motta regninger i Vipps.

Regning i digital postkasse

For å bruke denne løsningen må du være registrert i Digipost. Dersom du allerede har AvtaleGiro eller eFaktura vil du få fakturaer fra kommunen der, og ikke i din digitale postkasse. 

Faktura levert i postkassen

Hvis du ikke er registrert i noen av de elektroniske alternativene over, vil du få faktura i postkassen. Blanketten har ikke girodel nederst, så om du ønsker å benytte brevgiro, må du fylle ut en tom giroblankett. Dette kan du få i banken.

Betalingsproblemer

Dersom du har betalingsproblemer må du ta kontakt med innfordringskontoret Øyer kommune (felles for Gausdal, Lillehammer og Øyer)  tlf.: på telefon 61 26 81 00 eller via e-post kemneren.SorGudbrandsdal@oyer.kommune.no

Har du spørsmål?

Kontakt fakturaavdelingen enten via sentralbordet på telefon 61 05 05 00 eller via e-post utgaende.fakturering.postmottak@lillehammer.kommune.no hvis du har spørsmål om fakturakopi og betaling.

Har du spørsmål til innholdet (tjenestene) på fakturaen, må du ringe til sentralbordet i kommunen hvor du bor:

Sentralbordet i Gausdal kommune på telefon 61 22 44 00.

Sentralbordet i Lillehammer kommune på telefon 61 05 05 00

Sentralbordet i Øyer kommune på telefon 61 26 81 00