Prosjekt Bærekraft 24-25
Tiltakene ligger ennå ikke på bordet. Analyser og utredninger skal gjennomføres først. Kommunedirektøren har derfor sjøsatt prosjektet Bærekraft 24-25. Det skal sikre at kommunen gjennomfører en god prosess med sikte på å legge fram en samlet tiltaksplan for kommunestyret den 19. september 2024. "Vi har klart større omstillinger tidligere, og vi vil klare jobben denne gangen også, men vi må sikre en god prosess", uttaler prosjektleder og assisterende kommunedirektør Jarle Snekkestad.

Forslag til tiltak
Tiltaksplanen skal altså inneholde forslag til kostnadsreduksjoner eller inntektsøkninger på til sammen 22 millioner kroner. Endringene i administrasjon og tjenester skal skje innenfor lovens rammer, for å sikre forsvarlighet.
"Vi skal sikre at brukerrådene innenfor alle våre tjenester blir tatt med på råd, og at innbyggerne kan holde seg oppdatert på fremdriften", sier Snekkestad. Målsettingen er at kommunestyret kan vedta en Handlings- og økonomiplan i desember 2024, som fra 2026 viser en balanse mellom inntekter og utgifter.

Ved spørsmål om prosjekte, ta kontakt med prosjektleder/assisterende kommunedirektør, Jarle Snekkestad på e-post: jarle.snekkestad@gausdal.kommune.no