Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
error_outline 16. april kl. 15:53

Smittetilfeller:

Under koronakrisen er totalt 43 personer i Gausdal registrert med koronasmitte. Siste smittetilfelle er registrert 13.april.

Les mer clear
error_outline 16. april kl. 15:53

Vaksinasjon:

Ved utgangen av uke 15 er 1635 vaksinert. Av disse har 1292 fått første dose og 343 er fullvaksinert.

Les mer clear

Økonomisk rådgivning

Generelt om tjenesten

Tema

- Omsorg, trygd og sosialtjenester

Beskrivelse

Har du betalings- eller gjeldsproblemer, kan kommunen gi deg økonomisk rådgivning. Du skal etter beste evne selv forsøke å komme fram til en ordning med de du skylder penger. Men du kan få hjelp til å sette opp et realistisk budsjett, forhandle med kreditorer og inngå en gjeldsordningsavtale. Nav har også opprettet en landsdekkende telefontjeneste som skal gi enkel veiledning (se lenke i brosjyrefeltet).

Målgruppe


Kriterier/vilkår


Pris for tjenesten


Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende


Økonomirådstelefonen i Nav
Hjelpetilbud i kommunen
aaa

Lover og forskrifter

Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:

Gjeldsordningsloven § 1-5 Kommunens plikt til å bistå personer med alvorlige gjeldsproblemer
Lov om sosiale tjenester i NAV § 17 Opplysning, råd og veiledning

Lover

Forvaltningsloven
Gjeldsordningsloven
Sosialtjenesteloven

Forskrifter

Forskrift om livsoppholdssatser

Retningslinjer

Gjeldsordningsloven - veiledende livsoppholdssatser

___

Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

For at du skal få best mulig hjelp fra rådgiveren, er det viktig at rådgiveren får nok informasjon til å danne seg et korrekt og helhetlig bilde av økonomien din. Slike opplysninger kan være

  • Siste skatteoppgjør
  • Saldo på alle konti
  • Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
  • Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
  • Dokumentasjon på eventuell bostøtte
  • Opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
  • Kvittering for betalt husleie og strøm
  • Utgifter i til lege, fysioterapeut, kiropraktor, tannlege osv.
  • Utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
  • Utgifter til forsikring
  • Opplysninger om innskudd i spareordninger

Saksbehandling

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:NAV Lillehammer-Gausdal
Telefon:55 55 33 33
Postadresse:Elvegata 19, 2609 Lillehammer
Besøksadresse:Elvegata 19 2609 Lillehammer

Andre opplysninger

 

 

 

Oppdatert:2020-08-31 10:22
Gyldig til2022-01-20